Activiteitenschema 2
Naam: Pinar Yoldas
Datum: 28-09-2009 Klas:7SP3E
opleiding: SPW3
Activiteit: Vormen kleuren doelgroep: peuters
Voorbereiding 1. Doelgroep: beginsituatie
(aantal – leeftijd – kenmerken)
10 tot 15 peuters- tussen de 2 en 4 jaar oud.
Fijne Motoriek en taal ontwikkeling
2. Doelstelling voor de groep:
(waar heeft het individu/de groep behoefte aan)
De creativiteit wordt bij de kleuter geprikkeld door hem kennis
te laten maken met allerlei verschillende materialen.
De peuter kan zich daarin uitleven. Vooral de fijne motoriek wordt geactiveerd.
3. Doelstelling voor jezelf als begeleider:
(welke houdingsvaardigheden worden van jou gevraagd)
Vertrouwde omgeving te creƫren aan de peuters. Erbij zitten. Ze begeleiden. Veiligheid.
4. Tijdsplanning – tijdstip – ruimte (situatietekening)
15 a 30 minuten. In de zaal aan de tafel zittend.
5. Benodigdheden:
Papier waar de vormen opstaan, stempelstiften en kleurpotloden.
Planning
6. Inleiding
Tijdens het vrij spelen, peuters aan tafel roepen en uitleg van de activiteit geven.
7. Uitleg
Wanneer de peuters aan tafel zitten krijgen ze activiteit blaadje waarop een vierkant, driehoek en rondje op staan. 1 daarvan moeten ze stempelen en de andere 2 vormen kleuren. Deze vormen zijn gekozen omdat ze niet te moeilijk zijn voor de peuters om te herkennen, zoals de kleuren (rood, geel, blauw).
8. Variaties
Alle drie de vormen laten kleuren of twee vormen uitprikken en een figuur laten stempelen.
9. Aanwijzingen
Goeie uitleg geven aan de peuters, de vormen en de kleuren opnoemen en laten herhalen door de peuters. Goede planning maken, activiteit van te voren voorbereiden en klaarleggen.
10. Afsluiting v.d. activiteit / terugkoppelingsvragen
Woensdag ochtend en woensdag middag heb ik mijn activiteit gedaan met de peuters. Woensdag ochtend had ik peuters die niet veel vormen en kleuren afwisten. Ik had zelf geen voorbeeld gemaakt, en er waren meer dan 2 peuters aan tafel, daar werd ik zenuwachtig van de andere leidsters zaten ook aan tafel, ik had het gevoel dat ik voor even in de war was.
Gelukkig had ik de middag nog om mijn activiteit met een andere groep te doen, in de pauze heb ik een voorbeeld gemaakt en alleen 2 a 3 peuters aan tafel gezet, wat veel overzichtelijker was voor mij en makkelijker. Met de tweede groep ging het beter af.
De kleuren zijn en de vormen zijn benoemd door de peuters.
De activiteit kon beter voorbereid en uitgevoerd worden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten