maandag 11 januari 2010

Maandverslag 4

Maandverslag 4

Periode: Week 51-52-53-1
Pinar Yoldas

Mijn Leerdoelen van de vorige maand:
- Uitdagingen zoeken in de praktijk
- Aan de gemaakte afspraken houden
- Niet te druk in het hoofd maken maar elke dag wat opschrijven over de dag.

1. Uitdagingen zoeken, ik vind zelf dat ik nu wel met alles meedoe op mijn stage. Dat gaat prima.
2. Aan de afspraken houden, verloopt goed.
3. Omdat ik nu alles plan, heb ik wel meer rust. Het gaat nu makkelijker (soepeler) wanneer ik opdrachten maak.

Leerervaringen

Was er thema kerst, ik heb mijn activiteit kerstboom versieren van te voren goed voorbereid, en de activiteit is goed geslaagd. Was een leuke activiteit zowel voor de peuters als voor mij. Het was fascinerend voor de peuters om met glitters te werken en stickers te plakken. Tot nu toe vond ik dat dit de leukste activiteit was dat ik heb kunnen voorbereiden.

We hebben kerstontbijt gehad met allebei de groepen. De ouders, mochten wat maken en meebrengen, paar ouders hebben zich vrijwillig aangemeld en wat lekkers gemaakt voor de kinderen. Het ontbijt verliep goed en de peuters vonden het leuk. We moesten wel opletten dat de peuters goed gingen eten en drinken.
Er waren tandenstokers aan kaas geprikt, was belangrijk dat wanneer de peuters de kaas probeerden te eten dat ze niet zichzelf gingen prikken met de tandenstoker. Dit was mijn eerste kerstontbijt op een stage plek en ik vond het erg gezellig en heel leuk.

Situatie 1

Naar twee weken vakantie had ik de peuters wel weer gemist.
We hadden twee nieuwe peuters op de zaal, eén van de jongens die in de middag kwam ging zijn verjaardag vieren. Hij is net twee geworden. Op het moment dat de moeder wegging begon hij te huilen, leidster Emel ging bij de jongen zitten aan de puzzel tafel, af en toe stopte hij dan met huilen. Leidster Emel kon niet de hele tijd bij hem blijven zitten omdat ze ook op de andere peuters moest letten. De jongen stopte niet met huilen. Ik zat in de poppenhoek met andere peuters en voelde mijn hoofd bonken van de hoofdpijn. Ik dacht bij mezelf dit duurt al bijna een uur en het is vervelend voor de andere peuters die ook druk spelen. IK stond op liep naar de jongen toe en pakte hem op. Probeerde hem gerust te stellen in het Turks, over dat hij niet bang hoeft te zijn, dat mama hem straks weer komt ophalen, dat hij hier is om te spelen. Ik maakte het verhaal wat langer natuurlijk, want hij werd er stil van. Ik legde de dagindeling uit wat we allemaal zouden doen op die dag. En dat hij vaker zal komen om te spelen en wanneer hij werd afgezet dat hij ook weer werd opgehaald zoals alle peuters. Het hielp, de jongen huilde niet meer, dit was nog maar een eerste stap.
Toen we moesten opruimen bleef de jongen naast mij, het leek net of als ik even weg bij hem zou gaan dat hij dan weer zou beginnen met huilen, ik hield zijn hand vast tijdens het opruimen, in de kring liet ik hem naast me zitten op een stoel.
Hij moest op de verjaardagsstoel zitten naast Mieke en dat ging prima, hij begon niet te huilen. Voor de rest van de middag ging het goed.
Vaak waren er peuters die nog moesten wennen aan de zaal, die steeds moesten huilen. Vaak heb ik ze getroost, zodat de zaal een vertrouwd plekje voor ze werd. Het verliep altijd wel goed. Het geeft mij ook een goed gevoel, omdat ik iets zinvols doe vind ik. Dat ik wel iets ermee bereik.


Dit is mijn laatste maandverslag, over paar weken zit mijn stage erop.
Ik vond dat het goed ging, soms niet maar vaak ging het goed. Ben tevreden over mijn handelen in bepaalde situaties en dat er een collegiaal sfeer was op mijn stage plek. Dat bijdraagt veel aan mijn ontwikkeling.

10-01-2010

Geen opmerkingen: